|
Ecoboost Yılın Motoru |
Ecoboost ilk geliştirildiği 2012 yılından 2014 yılına kadar 3 yıl üst üste genel klasmanda yılın motoru seçilmiştir, ve 2012'den beri 1 litre ve altındaki sınıfta en iyi motor seçilen özel benzinli bir motordur. Bu başarısının altında düşük yakıt tüketimi ve yüksek güç ağırlık oranı en etkili faktörlerdir diyebiliriz. Bu özellikleriyle Ford'un iddia ettiği gibi Hybrid ve Dizel sistemlere rakip olacak seviyede bir motor olmuştur.
Her geçen yıl yeni standartlar ve emisyon regülasyonları ile firmalar daha verimli, daha temiz ve daha az yakan motorlar geliştirmeye çalışmaktadır. Ecoboost da temel olarak bu çabanın bir ürünü diyebiliriz. Motor Ford ve Alman mühendislik firması FEV'in ortak çalışması sonucunda ortaya çıkmıştır. EcoBoost ismi de, "Eco" düşük yakıt tüketimi, "Boost" turboşarj ile düşük hacimden yüksek güç üretme konseptinden gelmektedir.
|
Ford 2013 yılında 2 Milyon Ecoboost motoru üretimini geçmişti |
Ford'un bu zamana kadar turboşarjlı küçük motorlar sınıfında bazı seçenekleri hem Amerika'da hem de Avrupa'da mevcuttu. Bu motorların yerine geçen Ecoboost teknolojisi bazı ekstra özellikler getirdi:
- DOHC valf sistemi
- Değişken valf zamanlamaları ile en optimum verim elde ediliyor.
- Direk enjeksiyon ve Bosch yakıt sistemi. Benzinli motorlarda sık kullanılmayan bir teknoloji ama motorun verimini çok iyi bir şekilde arttırmasından dolayı önemli bir uygulama.
- Tekil vuruntu kontrolü ile her silindirde olabilecek vuruntuyu ayrı ayrı tespit edebilmekteler, vuruntu tesspit edilebildiği için motoru rahat bir şekilde zorlayabiliyorlar.
- Yüksek sıkıştırma oranları , 10:1. Bu oranlar hep vuruntu sensörünün koyulmasını gerekli kılıyor.
- Düşük ataletli turboşarj ünitesi ile çok rahat şekilde yüksek basınç oranlarına çıkabiliyor motor.
|
Ford Ecoboost Motoru |
Motor ilk olarak 1 litrelik versiyonu ile görücüye çıktı ve bütün başarılarını bununla sağladı diyebiliriz. Sonra Farklı hacimlerde Ecoboost motorları geliştirildi. Bu motorlarda yanma odaları, enjeksiyon sistemleri ve Ecoboost teknolojisinin getirdiği yenilikler korunmuştur.
Bunun yanında 1 litrelik ödüllü motorun ekstra özelliklerini teker teker inceleyelim;
- Motor Ford İngiltere yerleşkesinde geliştirildi. 100.000 saat motor testi ve bir kaç milyon prototip testi ile
- Motor bloğu bir A4 kağıdından daha büyük değil. 3 silindirli motor sadece 97 kg ağırlığa sahip.
- 1 litrelik motor 1.6 litrelik motorların yerine geçmesi için geliştirilmiş bir motor, 100 Ps, 120 Ps ve 140 PS gücü 6000 devrilerde vermektedir.
- Motorun maksimum torku 125 PS'lik motor için 200 Nm, bu torkunu da 1400-4000 rpm arasında veriyor.
- Motorun boyutları küçük ve ağırlığı az ama motorun bloğu dökme demir. Neden alüminyum değil diyenleriniz olabilir. Alüminyum bloğun erken ısınması nedeniyle verim düşüklüğüne sebep olabiliyor ondan dolayı dökme demir tercih edilmiş
Motorların kullanıdlığı araçlara örnekler:
- 1 litrelik motorların 100 Ps, 125 Ps ve 140 Ps'lik versiyonları mevcut
|
Fiesta |
- 1.5 litrelik motorlar Focus, C-Max, Kuga ve Mondeo'larda kullanılıyor ve 180 Hp güç veriyor.
|
Ford Fusion (Amerikadaki adı), Ford Mondeo (Avrupa'daki adı) |
- 2 litrelik motorlar Escape'lerde görebilirsiniz, 275 Hp verebiliyor
|
Ford Escape |
- 2.3 litrelik motorlar Mustang ve Focus RS'lerde kullanılmaktadır, 310 Hp güç kapasitesi var.
|
Ford Mustang |
- 3.5 litrelik V6 motor'lar Ford GT'lerde kullanılmaktadır, 600 Hp güç vermektedir.
|
Ford GT |
COMMENTS