|
İlk motor örneklerinden biri buharlı motorlar |
Havacılığın ilk zamanlarında buharlı motorlar mevcuttu fakat bu tarz motorların güç ağırlık oranları çok kötü olduğu için, bir uçağa yerleştirip uçabilmek için doğru tercih değildiler. İlk uçuş denemeleri yapan Wright kardeşler, çok düşük ağırlıkta ve 10 Hp güç üretecek bir motora ihtiyaç duyuyorlardı. Bundan dolayı kendi motorlarını geliştirdiler.
|
Wright Kardeşler |
Wright kardeşlerin ilk uçuşları için geliştirdikleri motor 10 Hp gücünde ve 90 kg ağırlığında, 4 silindirli sıralı bir motordu. Motorun su soğutmalı olması en önemli ağırlık sebeplerinden biriydi.
|
Wright kardeşlerin kendi geliştirdikleri motor |
Wright kardeşlerden sonra 1. dünya savaşı sırasında çok farklı firmalar bu işe girmiş ve ülkelerin hava kuvvetlerini geliştirmeye çalışmıştırlar. Bunlara bazı örnekler verelim.
|
Victory Vimy |
Rolls Royce firması bu dönemde İngiltere'nin ihtiyaçlarını karşılamak için ilk havacılık motorlarını geliştirmiştir. Rolls Royce Eagle motoru ilk geliştirdikleri motor olarak tarihe geçmiştir. Bu motor ile Victory Vimy uçağı Atlantik okyanusunu hiç durmadan geçen ilk uçak oldu. Şu anda Rolls Royce motorlarının kullanıldığı en önemli örnek Airbus A380 olsa gerek.
|
BMW Logosu |
Aynı dönemde Almanya'da boş durmadı tabi. BMW ve Mercedes bu dönemde savaş uçakları için pistonlu motorlar geliştirmiştirler. Ama burada BMW'nin hikayesi çok ilginç. BMW firması savaş uçaklarına 4 zamanlı pistonlu motor geliştirmek için kurulmuş bir şirket. İlk işleri 4 silindirli sıralı motor üretme idi, sonrasında V12 havacılık motorunu daimler firması için geliştirmiştir. BMW'nin logosu bu zamanlardan kalma. Logo'daki mavi ve siyah renkler Bavyera eyaletinin renklerini, şekil ise dönen bir pervaneyi simgelemektedir.
|
Rotary Motor |
Wright kardeşlerden 10 yıl sonra Rotary motorlar geliştirildi. Rotary motorlar ile birlikte güç ağırlık oranları çok iyi seviyelere geldi denebilir. 1. Dünya savaşında en güçlü savaş uçakları rotary motorlar ile uçmaktaydılar. 1920 yılına kadar en güçlü uçaklar bu motorları kullanmıştırlar. Bu zamanda kullanılan en iyi motor 160 Hp gücü 130 kg'dan almıştır. Motorların en ilginç özelliği pistonların pervaneye bağlı olması ve pervaneler ile birlikte dönmesi. Ve motorların güç ağırlık oranlarının iyi olmasındaki en önemli nedenlerden biri hava soğutmalı olmaları.
|
Radyal Motor ile uçan yolcu uçakları vardı |
1. Dünya savaşı sonrası havacılık yolcu taşımacılığına doğru yönelmiştir. Yolcu taşımacılığı için radyal motorlar geliştirilmiştir. Radyal motorların geliştirmesinde öncü olarak Pratt & Whitney'i gösterebiliriz. 1920'den itibaren radyal motorlarla uçan bir çok uçak geliştirilmiş ve yolcu taşımacılığı hızlanmıştır. Bu motorlar 300kg ağırlıkla 450 Hp üretebilmiştir. Radyal motorlar rotary kuzenlerine göre pervane ile birlikte dönmeden çalışıyor ve bundan dolayı çok daha büyük geliştirilebiliyorlardı.
|
Galoste Meteor |
1929 yılında Frank Whittel'in jet motorları icat etmesi ile birlikte, bu konudaki araştırmalar hızlanmıştır ve 1944 yılında Galoste Meteor uçağının geliştirilmesi ile birlikte jet motorlar pistonlu motorların yerini almıştır. Bu tarihten itibaren büyük yolcu uçakları için pistonlu motorlar bir daha kullanılmamıştır. Jet motorları günümüze kadar gelmiş ve yolcu uçaklarında sektörün tek seçeneği olmuştur.
COMMENTS