Turbonun Temelleri-1-Nasil Calisir

Turboşarj ve Egzoz Yüksek Yüklerde Isınır

Motorun çalışmasında temel olarak, ne hava verirseniz, o kadar yakıt yakabilirsiniz, yani ne kadar ekmek o kadar köfte. Büyük motorlar, daha fazla hava alabildikleri için daha fazla güç verirler. Küçük motorların büyük motorlar kadar güç verebilmeleri için,  en büyük amacımız motora daha fazla hava girmesini sağlamak.

Benzinli motorlar stoichiometric (lamda 1, 14.6 hava yakıt oranı, AFR) oranda verimli çalışabildikleri için (buji ateşlemeli yanma olmasından dolayı), turboşarj ünitesine ihtiyacı daha azdır. Dizel motorlarda ise yanmanın verimli gerçekleşmesi için stoichiometric oranlar yeterli değil, daha fazla havaya ihtiyacı var motorun. Bundan dolayı turboşarjın, dizel motorlarda önemi artmaktadır.

İlk önce şemaya bakıp, bölgeleri tanıyalım:

Turboşarj Çalışma Şeması
  1. Kompresör girişi: Bu bölgeden dış ortamdan alınan hava, kompresörün içerisine alınıyor. (Not: Motorların güç değerleri belirtilirken, giren hava sıcaklığı 25-30 dereceler arasında olduğu durumlarda alınan ölçümlerle söylenir.)
  2. Kompresör çıkış: Kompresörden çıkan hava sıcaktır, turbo daha fazla bastıkça, ortam sıcaklıkları arttıkça, daha sıcak hava çıkar. Sıcak hava intercooler (Türkçesi: ara soğutucu, bundan sonra böyle diyelim) vasıtasıyla soğutulur, hava normalden sıcaksa, yeterli soğutma olmaz
  3. Ara soğutucu: Sıkışan ve de sıcaklığı artan havanın soğutulmasına yarar
  4. Emme Manifoldu: Aslen motorda her şey burada başlıyor, yüksek basınç daha fazla hava demek, daha fazla hava daha fazla güç demek. Giren havanın sıcaklığı da basıncı kadar önemli, motora giren havanın sıcaklığı artarsa yoğunluk düşer, düşük yoğunluk daha az hava demek basit. Bundan dolayı iyi bir ara soğutucu, motor performansını arttırır.
  5. Egzoz Manifoldu: Yanma sonucu buradan sıcak hava çıkar, çıkan sıcak hava motoruna göre 1000 dereceleri bulabilir.
  6. Türbin Giriş: Egzozdan çıkan sıcak hava turboya girer. Giren havanın ısısı, turboyu enerjilendirmeye yarar. Yani yüksek sıcaklıklarda turbo daha fazla enerji sahibidir ve de daha iyi basar. Hani turbo düşük devirlerde basamaz ya, bundan dolayı.
  7. Turbo çıkış: Artık egzoz enerjisini kullandık ve de geri kalanını dışarı gönderiyoruz.
,

Turbonun Parçalarını Tanıyalım:

Turboşarj Parçaları
  1. Bilyalı Rulmanlar: Dönen parçaları bir arada tutar ve de kontrol eder
  2. Yağ giriş
  3. Türbin Salyangozu: Turboya gelen sıcak havayı alıp, türbine yönlendirir
  4. Türbin Tekeri: Egzoz enerjisini şafta iletir ve kompresörün dönmesini sağlar
  5. Orta Gövde: Dönen cisimleri destekler
  6. Yağ çıkışı
  7. Kompresör gövdesi: sıkıştırılmış havayı motora gönderir
  8. Kompresör tekeri: sıkıştırılmış havayı motora pompalar
  9. Arka Tabaka: Kompresör gövdesini destekler

COMMENTS

Ad

Elektrikli Araç,2,Motor Teknolojileri,21,Savunma Sanayi,15,Yarış Sporları,11,
ltr
item
Motor Müdür : Turbonun Temelleri-1-Nasil Calisir
Turbonun Temelleri-1-Nasil Calisir
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhNbw-TTyVDQni8mJ19HE0u66O_g1Z3TYHjRojU6HMzazEvrv0kUjvxnCvEb7VUDiOqW5Z1mJu0NbcjOoUuu1TAwfizSgCj-xRQGr-TxGk5q7t0d0gueHc3q5c93HNWhF4cPeCZdQstDrk/s640/Renault-F1-Motor-2014-V6-19-fotoshowImageNew-d2047868-663797.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhNbw-TTyVDQni8mJ19HE0u66O_g1Z3TYHjRojU6HMzazEvrv0kUjvxnCvEb7VUDiOqW5Z1mJu0NbcjOoUuu1TAwfizSgCj-xRQGr-TxGk5q7t0d0gueHc3q5c93HNWhF4cPeCZdQstDrk/s72-c/Renault-F1-Motor-2014-V6-19-fotoshowImageNew-d2047868-663797.jpg
Motor Müdür
http://enginediaries.blogspot.com/2018/09/turbonun-temelleri-1.html
http://enginediaries.blogspot.com/
http://enginediaries.blogspot.com/
http://enginediaries.blogspot.com/2018/09/turbonun-temelleri-1.html
true
6040570501278657995
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Hepsini Gör Devamı Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy