1.4 TSI |
TSI motorları incelerken en önemli
noktalar kesinlik küçük motor, güçlü turboşarj ve süper şarj üniteleri ve son
teknoloji direk enjeksiyon sistemi. Bunların yanında yeni modellerinin
bazılarında silindir susturma ve alüminyum blok. Bunların hepsini bir araya
topladığınızda karşınıza verimli, düşük yakıt tüketimli, yüksek performanslı,
hafif ama kompleks bir motor çıkıyor. Zaten aldığı ödüllere ve Volkswagen’in
neredeyse bütün araçlarda kullanmasına bakarsanız ne kadar başarılı bir motor
olduğunu anlarsınız. Volkswagen araçların bir çoğunda benzinli 1.4 litre TSI
motor bulunmaktadır. Bu motorlar Volkswagen'in tam olarak bir iftihar
tablosudur. 2009 yılında 1.4 TSI motor Yılın Motoru “International Engine of
the Year” ve Yılın Çevreci Motoru “Best Green Engine” seçilmiştir.
2 Kırmızı Superşarj + Turboşarj Demek |
Motor, 2.0 FSI motorların yerine
geçti ve çok farklı bir tablo çizdi karşımıza. FSI motora göre en temel
farklarından biri düşük hacimli olması. Bu şekilde motorun sürtünme kayıpları
azalırken, ağırlığı da ciddi şekilde azalmakta. Bunların yanında en temel
özelliklerinden biri olan hava sıkıştırmasını bir turboşarj ve de bir
süperşarjdan sağlıyor olması, yanma verimini en üst seviyeye çıkarmaktadır. Süperşarj motor devri 3500'ler seviyesine gelene kadar tek çalışıyor sonrasında turboşarj devreye giriyor. Tabi
aracın çift turbolu versiyonundan bahsediyoruz. Aynı 1.4 TSI’ın tek turbolu
versiyonları da mevcut. Araçların arkasındaki TSI yazısında bulunan 2 adet
kırmızı, çift sıkıştırma ünitesini (superşarj ve turboşarj)işaret eder, bu tek
olunca da tek turboşarjı işaret etmektedir.
Turobsarj + Supersarj Seması |
Bu verimlilik, doğal beslemeli
motorlara göre çok daha yüksek seviyelerde güçler elde edilmesini sağlamaktadır.
Motorda 2 adet havayı sıkıştıran ünite olmasından dolayı, giriş hava basınçları
2.5 bar mertebelerine kadar çıkmaktadır. Yüksek manifold basınçları ile yüksek
sıkıştırma oranları birleşince vuruntu olma ve erken yanma riski artmaktadır.
Bundan dolayı motor sıkıştırma oranları çok yüksek belirlenmemiş ve 10:1
yapılmış.
TSI Motorlara geçerken FSI’dan farklı
olarak kullanılan şeyleri madde madde inceleyelim:
- Dişli tipi zamanlama kayışı kullanılmış
- FSI’larda olduğu gibi yüksek basınç yakıt pompası 4 KAM lobu ile kontrol edilemekte fakat TSI’larda Egzoz Kamşaftı kullanılmaktadır.
- Motor sıkıştırma oranı 10.5’den 10’lar seviyesine çekilmiş.
- Egzoz çıkış hattında bazı değişiklikler yapılmış
- FSI’larda kullanılan 2 oksijen sönsörü yerine 3 adet sensör kullanılmıştır.
- Basınç Kontrol Valfi’nin kontrolü değiştirilerek daha hassas yakıt basınç kontrolü sağlanmıştır.
- Yağ filtresi ve yağ çubuğunun yeri değiştirilmiştir.
- Motor koruması ve hava kutusu tamamen tekrardan tasarlanmıştır.
2.0 FSI motorundan 1.4 TSI motoruna
geçtikten sonra, motor hacmi yaklaşık %40 düşerken, gücü %14, torku ise %20
arttırılmış. Bunların yanında yakıt tüketiminin ve de CO2 salınımının %5
iyileştiği görülmüştür.
1.4 TSI motorunun güç seviyesi 180
Hp'lere kadar çıkmaktadır. Bu motoru Volswagen Grup sadece VW araçlarda değil
Audi ve Seat gibi neredeyse bütün araçlarında aktif olarak kullanmaktadır. Yine
de Audi’de bulunan TFSI ile TSI’ın küçük de olsa farkları mevcuttur.
Motorun özelliklerini bir tabloda özetlemeye çalıştım:
Motorda görülen kronik problemleri
sıralamak gerekirse:
- Yüksek egzoz geri basınçlarında özellikle modifiye araçlarda valf yaylarında yaşanan problem nedeniyle valfler istemsizce açılıp kapanarak araçta yanma bozuklukları görülebilmektedir
- Silindir kafası ve giriş bölümlerinde karbon birikimi FSI motorlarında olduğu gibi görülmeye devam etmektedir.
- Piston kırma problemi denilen, alüminyum pistonların yağ sekmanının zamansız kırılması ve motorun teklemesi problemi. Bu pistonu yeni versiyonlarda çelik pistona değiştirmişler ve problem çözüldü.
Karbon Birikmesi Problemi |
Daha farklı motor problemi
biliyorsanız belirtin, buraya ekleyelim.
TSI Motorun Kullanıldığı araçlardan bazıları:
VW Touran |
Seat Leon FR |
Scoda Octavia |
VW Golf MK6 |
COMMENTS