WRC Türkiye Rallisi Ödül Töreni |
WRC 8 yıl aradan sonra tekrardan Türkiye'de gerçekleştirildi. Marmaris'de gerçekleştirilen yarış 133 kanalda 800 milyon izleyici tarafından takip edildi, bu sayede ülke olarak çok güzel reklamımız yapılmış oldu. Yapılan açıklamalar gösteriyor ki gelecek yıllarda da yarışa ev sahipliği yapmaya devam ediyor olacağız. Yarışı malumunuz Toyota Yaris WRC pilotu Ott Tanak kazandı ve genel klasmanda 2. sıraya yerleşti. Bu yazımızda normalde araba kullanmaktan hoşlanan bir insansanız muhtemelen almayacağınız Toyota Yaris'in WRC versiyonundaki farklarını inceleyeceğiz.
Toyota Yaris vs WRC |
Burada WRC için yapılan görsel, güvenlik ve yol tutuşu amaçlı değişikliklerden kısaca bahsedeyim ve direk motor farklarına bakalım. Aracın WRC'e özel ön ve arka tamponu ve arka kısımlarda koruma bölümleri mevcut. Aracın içinde özellikle pilot ve co-pilot'un aracı rahat kullanabilmesi için koltuklar daha geride tasarlanmış. Burada önemli amaçlardan biri de aracın ağırlık dengesini sağlamak ve bu şekilde yol tutuşunu arttırmak. Aracın jantları aynı boy olsa da (15 inch) WRC aracında lastikler daha geniş ve lastik dişleri arasındaki mesafe daha fazla, bu şekilde aracın yol tutuşu arttırılmaya çalışılmış. Bir de normal Toyota Yaris'lerden farklı olarak aracın 3 kapılı versiyonu kullanılmış, bu şekilde araç ağırlığı azaltılmış.
|
- Normal Yaris'de çok düşük tork ve beygir gücü mevcut. WRC aracı ile normal Yaris'in tork ve gücünü kıyaslamak çok da adil olmaz galiba 😊
- Toyota Yaris WRC'nin tork ve güç seviyeleri FIA'nın belirlediği limitler içinde. Zaten temelde bir WRC aracından beklenen en önemli şey torkdur, burada onu rahatlıkla görebiliyorsunuz.
- 425 Nm'lik tork 1100 kg'lık araç için kullanılıyor, düşünün siz hızlanmayı.
- WRC motoru 4 silindirli inline ve DOHC konfigürasyonuna sahipken, normal Yaris motoru 1.5 litre, direk enjeksiyonlu DOHC ve VVT-ie konfigürasyonunda
- Normal Yaris'lerde kullanılan VVT yani değişken valf zamanlaması ile farklı yağ sıcaklıkları farklı motor devirleri gibi 1-2 parametreye bakarak ECU valflerin açılma zamanlarını değiştiriyor. Bu sayede motorun daha yüksek hacimsel verimi sağlamasını ve daha düşük yakıt tüketimi ve emisyonu sağlamış oluyorlar. WRC versiyonunda böyle bir gereksinim olmadığı için kullanılmadığını görüyorum.
- İyi bir motorcu sadece bore/stroke oranlarına bakarak motorların geliştirme amacını kolayca anlayabilir. Toyota Yaris WRC motorunda Bore/stroke oranı 1'den büyük tutularak aslen odağın tork ve güç olduğu belli edilmiş. Ayrıyeten stroke oranı küçültülerek piston hızları arttırılmış ve dayanımdan feragat ederek motorun daha yüksek güçlere çıkması amaçlanmış.
- Normal Yaris motorunda ise WRC versiyonunun tam tersi bore/stroke oranı 1'den küçük tutulmuş ve yakıt tüketimine oynanmış ve stroke oranı büyütülerek piston hızı düşürülmüş ve dayanım arttırılmış.
- Araçların maksimum hızlarını görünce insan şaşırıyor ama burdan da anlaşılacağı gibi WRC araçlarının esas amacı hızlanmak yüksek hız değil. Bundan dolayı dişli oranları çok daha yüksek oluyor.
Referanslar:
- https://toyotagazooracing.com/wrc/cars/2018/#close
- http://www.tosfed.org.tr/turkiye-wrcye-muhtesem-dondu/
- https://www.wrc.com/en/wrc/about-wrc/manufacturers/toyota-yaris-wrc/page/4178-18667-4178
- http://www.racecar-engineering.com/news/toyota-to-return-to-wrc/
- https://www.toyota.ie/world-of-toyota/toyotagazooracing/tgrwrc.json
COMMENTS