WRC Marmaris Yarışı Birincisi Toyota Yaris

WRC Türkiye Rallisi Ödül Töreni
WRC 8 yıl aradan sonra tekrardan Türkiye'de gerçekleştirildi. Marmaris'de gerçekleştirilen yarış 133 kanalda 800 milyon izleyici tarafından takip edildi, bu sayede ülke olarak çok güzel reklamımız yapılmış oldu. Yapılan açıklamalar gösteriyor ki gelecek yıllarda da yarışa ev sahipliği yapmaya devam ediyor olacağız. Yarışı malumunuz Toyota Yaris WRC pilotu Ott Tanak kazandı ve genel klasmanda 2. sıraya yerleşti. Bu yazımızda normalde araba kullanmaktan hoşlanan bir insansanız muhtemelen almayacağınız Toyota Yaris'in WRC versiyonundaki farklarını inceleyeceğiz.
Toyota Yaris vs WRC
Burada WRC için yapılan görsel, güvenlik ve yol tutuşu amaçlı değişikliklerden kısaca bahsedeyim ve direk motor farklarına bakalım. Aracın WRC'e özel ön ve arka tamponu ve arka kısımlarda koruma bölümleri mevcut. Aracın içinde özellikle pilot ve co-pilot'un aracı rahat kullanabilmesi için koltuklar daha geride tasarlanmış. Burada önemli amaçlardan biri de aracın ağırlık dengesini sağlamak ve bu şekilde yol tutuşunu arttırmak. Aracın jantları aynı boy olsa da (15 inch) WRC aracında lastikler daha geniş ve lastik dişleri arasındaki mesafe daha fazla, bu şekilde aracın yol tutuşu arttırılmaya çalışılmış. Bir de normal Toyota Yaris'lerden farklı olarak aracın 3 kapılı versiyonu kullanılmış, bu şekilde araç ağırlığı azaltılmış.
Toyota Yaris WRC Motoru
Şimdi gelelim en büyük değişikliğin yapıldığı motor kısmına. Burada tamamen farklı 2 adet motor kullanılmış ve çok farklı performans verileri mevcut. Toyota Yaris WRC motoru 2017 sezonu öncesi Japan yarış motoru geliştirme danışmanlığı yapan TMG firması tarafından özel olarak geliştirilmiş. Motorlar arasındaki farkı bir tablo üzerinde inceleyelim. 


 Tabloyı detaylı incelerseniz eğer 2 motorun aslında bir birine hiç benzemediğini görebilirsiniz. 

  • Normal Yaris'de çok düşük tork ve beygir gücü mevcut. WRC aracı ile normal Yaris'in tork ve gücünü kıyaslamak çok da adil olmaz galiba 😊
  • Toyota Yaris WRC'nin tork ve güç seviyeleri FIA'nın belirlediği limitler içinde. Zaten temelde bir WRC aracından beklenen en önemli şey torkdur, burada onu rahatlıkla görebiliyorsunuz. 
  • 425 Nm'lik tork 1100 kg'lık araç için kullanılıyor, düşünün siz hızlanmayı.
  • WRC motoru 4 silindirli inline ve DOHC konfigürasyonuna sahipken, normal Yaris motoru 1.5 litre, direk enjeksiyonlu DOHC ve VVT-ie konfigürasyonunda
  • Normal Yaris'lerde kullanılan VVT yani değişken valf zamanlaması ile farklı yağ sıcaklıkları farklı motor devirleri gibi 1-2 parametreye bakarak ECU valflerin açılma zamanlarını değiştiriyor. Bu sayede motorun daha yüksek hacimsel verimi sağlamasını ve daha düşük yakıt tüketimi ve emisyonu sağlamış oluyorlar. WRC versiyonunda böyle bir gereksinim olmadığı için kullanılmadığını görüyorum.
  • İyi bir motorcu sadece bore/stroke oranlarına bakarak motorların geliştirme amacını kolayca anlayabilir. Toyota Yaris WRC motorunda Bore/stroke oranı 1'den büyük tutularak aslen odağın tork ve güç olduğu belli edilmiş. Ayrıyeten stroke oranı küçültülerek piston hızları arttırılmış ve dayanımdan feragat ederek motorun daha yüksek güçlere çıkması amaçlanmış.
  • Normal Yaris motorunda ise WRC versiyonunun tam tersi bore/stroke oranı 1'den küçük tutulmuş ve yakıt tüketimine oynanmış ve stroke oranı büyütülerek piston hızı düşürülmüş ve dayanım arttırılmış.
  • Araçların maksimum hızlarını görünce insan şaşırıyor ama burdan da anlaşılacağı gibi WRC araçlarının esas amacı hızlanmak yüksek hız değil. Bundan dolayı dişli oranları çok daha yüksek oluyor.

Referanslar:

- https://toyotagazooracing.com/wrc/cars/2018/#close
- http://www.tosfed.org.tr/turkiye-wrcye-muhtesem-dondu/
- https://www.wrc.com/en/wrc/about-wrc/manufacturers/toyota-yaris-wrc/page/4178-18667-4178
- http://www.racecar-engineering.com/news/toyota-to-return-to-wrc/
- https://www.toyota.ie/world-of-toyota/toyotagazooracing/tgrwrc.json

COMMENTS

Ad

Elektrikli Araç,2,Motor Teknolojileri,21,Savunma Sanayi,15,Yarış Sporları,11,
ltr
item
Motor Müdür : WRC Marmaris Yarışı Birincisi Toyota Yaris
WRC Marmaris Yarışı Birincisi Toyota Yaris
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhoyw4Rg97qB1zWh6DvYA8TBFzt6aWyaRsXQ-DmG7vtKNYtKLam5EwfxyX8WP-aZx4Sjvdox71IFxKCnPNJSlUe2ZvlbT-n0a_V6l5voxl5RsO4sXKnjoiSgdVXOmCb8_FKsU6oDbVns-o/s640/rallyturkey-podyum-2018.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhoyw4Rg97qB1zWh6DvYA8TBFzt6aWyaRsXQ-DmG7vtKNYtKLam5EwfxyX8WP-aZx4Sjvdox71IFxKCnPNJSlUe2ZvlbT-n0a_V6l5voxl5RsO4sXKnjoiSgdVXOmCb8_FKsU6oDbVns-o/s72-c/rallyturkey-podyum-2018.jpg
Motor Müdür
http://enginediaries.blogspot.com/2018/09/wrc-marmaris-toyota-yaris.html
http://enginediaries.blogspot.com/
http://enginediaries.blogspot.com/
http://enginediaries.blogspot.com/2018/09/wrc-marmaris-toyota-yaris.html
true
6040570501278657995
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts Hepsini Gör Devamı Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy