Ecotorq 9L |
Özellikle savunma sanayiindeki motor ihtiyacını karşılayabileceğini düşündüğüm 9L'yi, şu anda yoğun şekilde savunma sanayiide kullanılan Cummins ISL9 ile birlikte inceleyelim.
Ecotorq 9L'yi özellikle BMC Kirpi gibi bir çok zırhlı aracımızda kullandığımız Cummins ISL9 motoru ile kıyasladım. Motorun gerçek değerini böyle daha rahat anlayabiliriz.
Motorları kıyaslarken Ecotorq 9L'nin en yüksek güçlü versiyonu ile Cummins ISL9'un aynı güç seviyesindeki motoru kıyasladım. Tablo ile genel kıyaslamayı yapabiliriz, sonrasında detaylandırmak istediğim noktaları aşağıda açıklıyor olacağım.
- Motorlar benzer güç ve tork seviyelerine sahip, benzer devirlerde güç ve tork veriyor olmaları benzer araçlarda kullanımı sağlayacaktır.
- Motorlar farklı emisyon regülasyonlarına tabi olarak geliştirilmişler. Burada dikkat edilmesi gereken nasıl önlemler alarak emisyon seviyelerini karşılamış olmaları. Ecotorq motor üzerinde baz kalibrasyon ve egzozda SCR (selective catalitc reduction) kullanarak Eu5 regülasyonlarını sağlamış. Cummins ise motorda EGR kullanıp, üstüne egzoz aftertraitment kullanımı ile EPA regülasyonlarını karşılamış durumda. Nihayetinde savunma sanayinde emisyon bir anlam ifade etmiyor. Ecotorq'da SCR araca takılmadan, back pressure etkileri tekrardan kalibre edilerek motor hazır hale getirilebilir. Cummins'de motorun EGR'ye ihtiyacı olmadığı için onu devre dışı bırakmak lazım.
- Motorlar genel benzer yapıya sahip diyebiliriz. 6 silindirli, DOHC, Sıralı ve 4 zamanlı motorlar
Cummins 6 Silindir 4 Valf |
- 2 motorun da hacimleri birbirine yakın, tek farkları sıkıştırma oranları görünüyor. Ekstra sıkıştırma oranı ekstra verim olabilir (Turbo basma kapasiteleri aynı kabul edilirse)
- Motorların ağrılıkları biribine çok yakın, zaten aynı hacim, aynı konfigürasyon benzer ağırlık normal
- Cummins VGT turbo kullanırken Ecotorq FGT turbo kullanmakta, bu durum kontrol kolaylığı yaratıyor Cummins için ama performans anlamında çok bir fark yok.
- Benzer yakıt sistemleri 2 motorda da görülebiliyor, tek fark Ecotorq'da yeni nesil bir sistemin kullanılması ve 1800 bar yakıt basıncı. Özellikle yüksek güç noktalarında motorun verimli çalışmasına neden olacaktır.
- Soğutma sistemi heralde Ecotorq'un en büyük artılarından biri, özellikle top-down (üstten aşağıya doğru) soğutma sistemi ile motorun soğutma kapasitesi artmakta. Yüksek sıkıştırma oranı yüksek silindir içi basınç ve yüksek sıcaklık ortaya çıkarır, bunu da karşılamak için soğutma performası daha iyi olmalı.
- Ecotorq'un bu incelediğim versiyonda hava/hava soğutmalı ara soğutucular (intercooler) mevcut, fakat yeni versiyonlarda su / hava soğutmalı olanları da mevcut.
Yorum:
- Benzer güç seviyelerini benzer devirlerde sağlıyor olmaları 2 motorunda muadil olduğunu gösteriyor.
- Cummins ISL 9'un daha yüksek güç seviyelerinde motorları da mevcut fakat Ecotorq'un da gücü kolaylıkla arttırılabilir.
- Yüksek sıkıştırma oranı, yüksek ray basıncı ve top-down soğutma ile Ecotorq motorunun daha verimli olması gerektiğini söyleyebiliriz.
Referanslar:
- https://www.fordotosan.com.tr/en/operations/randd/technologies/ecotorq-engine-family
Bu Motorları Kullanan Araçlara Örnekler:
Cargo 1838 |
JMC 1838 |
Ejder Yalçın (Cummins) |
Kirpi Cummins Motor Kullanıyor ama BMC kendi motorunu geliştiriyor. |
COMMENTS