|
Milgem Projesi |
Milgem Projesi adından da anlaşılacağı gibi Milli Gemi projesidir. Türkiye'nin yerli imkanları kullanılarak, 2000 yılında milli korvet gemiler tasarlanması için başlatılmış bir projedir. 2004 yılında İstanbul Tersanesi Komutanlığında kurulan dizayn ofisi tasarım faaliyetlerine başlamış ve 2005 yılında prototip üretimi başlamıştır. Milgem 2008 yılında ilk defa denize indirilmiştir. Milgem Projesi kapsamında %65'in üzerinde yerli katkı mevcut ve 50'nin üzerinde yerli firmanın projeye katkısı olmuştur.
|
CODAG Sistemi |
Milgem'de Renk firmasının geliştirdiği CODAG sistemi bulunmaktadır. Sistem 2 adet 16 V 595 TE 90 dizel motoru ve 1 adet GE LM 2500 motoru kullanılmaktadır. Arada güç aktarımı için çok özel dişli kutuları kullanılmaktadır, bu dişli kutularının üretimini ve geliştirmesini Renk firması yapmaktadır. Renk bu işte şu anda Dünya'daki en iyi firmalardan biridir. (belki de en iyisi).
Milgem'de kullanılan CODAG sisteminde bulunan dizel motorlar 5793 Hp güç üretmektedirler, gaz türbinli motor ise 31.000 Hp güç üretmektedir.
Dizel motor MTU firmasının 16V 595 TE 90 motoru. Büyük motorlarda karşımıza yine MTU firması çıkıyor ne kadar ilginç değil mi? MTU büyük motor sektörünün en önde gelen ve köklü firmalarından biri.Gaz Türbinli motor ise GE LM 2500 motoru CODAG sistemi ile birlikte Milgem'de kullanılmaktadır. LM 2500 GE Havacılık tarafından geliştirilmiş endüstri ve deniz sistemlerinde kullanılan gaz türbinli bir motordur. Motor GE CF6 turbo fan motorundan türetilerek geliştirilmiştir. CF6 motoru hali hazırda Airbus A 330, Boeing 747 ve Air Force One gibi uçaklarda da kullanılmaktadır.
45 yıldır piyasada bulunan gaz türbinli motor, çıktığı tarihten beri Dünya'da en çok satan motorlardan biri olmuştur. Motor GE'nin Dünya genelinde en çok kullanılan gaz türbinli motorudur, şu ana kadar 33 farklı donanmada kullanılmaktadır. LM 2500'in kullanılabileceği olası gemi tipleri ; devriye botu, korvet, fırkateyn, muhrip gemiler, kruvazörler, kargo gemileri ve uçak gemileridir.
|
16V 595 TE 90 Motoru |
Milgem'in dizel motorunun özelliklerini incelersek eğer:
- V konfigürasyonlu 16 silindirli bir motor
- 5793 Hp gücünde
- Maksimum devri 1800 rpm
- Hacmi ise devasa 95300 cc
- Motorun her bankında MTU'nun kendisinin geliştirdiği 1 adet turboşarj mevcut
- Motor hızlı fakat düşük yük kapasiteli gemiler için geliştirilmiş.
- Yakıt sistemi ortak ray yakıt sistemi
- Motor NATO standartlarını sağlıyor durumda
- 12-16-20 silindirli versiyonları mevcut
|
Airbus A330 CF 6 Motoru Kullanmaktadır |
|
LM 2500 Motoru |
Milgem'in türbinli motorunun özelliklerine geçersek eğer:
- Motor 23000 kw / 31000 Hp güç üretebilmektedir.
- Motor tam gücüne 10 dakika gibi kısa bir sürede ulaşıyor.
- Sınıfının en iyi döngü verimine sahip motorlarından biridir %36 verim
- Eşleniklerine göre kapladığı alan daha düşüktür, yerden kazanım sağlar
- Motorun güvenilirliği %99 seviyesindedir. Yani belirlenen görevde ve bakım aralığında sorunsuz çalışma oranı diyebiliriz.
- Motorun emre amadeliği (availability) değerleri %98'ler seviyesinde. Bunu da şöyle tanımlayalım, tamir edilebilen sistemin istenen zamanda ve yerde tamir edilebiliyor olma olasılığı.
- Motorun yakıt tüketimi 227 g/kWh'dır
- 70,5 kg/s egzoz gaz debisi bulunan motorun, egzoz gaz sıcaklıkları maksimum 566 derecedir.
- Güç türbininin hızı 3600 rpm'lere kadar çıkmaktadır
- LM2500 gemilerde kullanılırken yüksek şoka karşı dayanıklı, yüksek ısıl yüklere dayanıklı, akustik bir kapamanın içinde kullanılır.
- Kapamanın içinde buzlanma sensörü ve yangın sensörü bulunur. Bunların yanında yangın söndürme sistemi de bulunmaktadır.
- Motor tek başına 4.7 ton gelmektedir.
LM 2500'in kullanıldığı gemi örnekleri:
|
Spruance Sınıfı Muhrip |
|
Kidd Sınıfı Muhrip |
|
Independence Sınıfı Sahil Savaş Gemisi |
|
Pegasus Sınıfı Sahil Güvenlik Botu |
Bazı Referanslar:
COMMENTS