Bu motorun tarihi ve hikayesi 7.3 litrelik motor ile başlıyor. 7.3 litrelik motor AVL firmasının yoğun desteği ile geliştirilmiş ve 2003 yılında piyasaya çıkarılmıştır. Bu motor 9L ve 13L motorların atası niteliğinde olmuş ve de her geçen motorda Otosan mühendislerinin yetkinlikleri kat be kat artmıştır. 7.3 litrenin Türkiye açısından çok büyük bir önemi var. Zamanında bu projeye dahil olmuş genç mühendisler, şu anda Tümosan, BMC, TEI, Ford Otosan gibi Türkiye'de motor geliştirme görevini üstlenmiş firmalarda önemli pozisyonlarda görev almaktadırlar. Bu proje Türkiye'deki motor geliştirme faaliyetleri açısından önemli bir mihenk taşıdır desek yanlış olmaz.
2016 yılında piyasaya sürülen 13 L'lik versiyonun kısa özet bilgilerini verdikten sonra, bir sonraki yazımda zırhlı kara araçları için son derece uygun olan 2009 yılından beri kullanılan 9L'lik motoru ve şu anda aktif olarak zırhlı araçlarımızda kullanılan Cummins ISL9 motorunu kıyaslayacağım.
13 L'lik motor hepinizin bildiği gibi 2016 yılında Savunma Bakanı'nın da katılımı ile Eskişehir'de tanıtıldı. Motor Eskişehir İnönü Fabrikası'nda 100 milyon dolarlık yatırım ile üretilmeye başlandı..
Ford Otosan, 'yerli motor'la dünyanın yükünü taşıyacak
Motorun özelliklerine bakarsak:
2016 yılında piyasaya sürülen 13 L'lik versiyonun kısa özet bilgilerini verdikten sonra, bir sonraki yazımda zırhlı kara araçları için son derece uygun olan 2009 yılından beri kullanılan 9L'lik motoru ve şu anda aktif olarak zırhlı araçlarımızda kullanılan Cummins ISL9 motorunu kıyaslayacağım.
13 L'lik motor hepinizin bildiği gibi 2016 yılında Savunma Bakanı'nın da katılımı ile Eskişehir'de tanıtıldı. Motor Eskişehir İnönü Fabrikası'nda 100 milyon dolarlık yatırım ile üretilmeye başlandı..
Ford Otosan, 'yerli motor'la dünyanın yükünü taşıyacak
![]() |
Tanıtımdan Bir Kare |
- Motor 4 zamanlı, sıralı ve 6 silindirli bir motor
- 12.7 L'lik motor 17:1 sıkıştırma oranına sahip
- Motorun kuru ağırlığı 1175 kg
- Motorda yüksek basınçlı ortak ray hattı kullanılmakta ve de yaklaşık 2500 bar yakıt basıncı ile enjeksiyon yapılmakta. Bunun sayesinde daha yüksek güçler daha düşük yakıt tüketimleri ile sağlanabilmekte.
- Değişken geometrili turboşarja sahip olan motor, emisyon regülasyonlarını kolaylıkla geçebilmekte.
- 420 ve 500 beygir arasında güç versiyonları olan motor, bu güçlerini 1800 devirde vermekte
- Motorun maksimum torku ise 1100 devirde 2500 Nm olarak belirtiliyor.
- En çok dikkat çeken özelliklerinden biri heralde motor freni, 2300 devirde 340 kW'lık motor freni bir hayli başarılı
- Aracın çalışma aralıkla -50 dereceden + 50 dereceye kadar ve motorun soğuk başlatma sıcaklığı da -30 derece olarak göze çarpıyor.
- 50000 saati aşacağı düşünülen motor testleri ile motorun 1.5 milyon kilometre ömüre sahip olacağı öngörülüyor
![]() |
Ecotorq 13 L |
COMMENTS