 |
M60T |
M60 T Türkiye'nin elinde bulunan M60 A1 tanklarının modernize edilmiş versiyonudur. M60 tankları 1960 yılında Amerika'nın kullanmaya başladığı ana muharebe tanklarıydı, sonrasında M1 Abraham'lar onların yerine geçmiştir fakat Dünya'da bir çok ülkede bu tanklar halen kullanılmaktadır. Tankların kullanıcısı olarak Mısır (1700 adet) , Türkiye (900 adet) ve İsrail (700 adet) ön plana çıkmaktadırlar.
 |
M60 A1 - M60T |
M60T tankları İsrail Askeri Endüstrisi (IMI) tarafından Türkiye için modernize edilmiştir, thermal görüntüleyici, daha güçlü motor ve makineli tüfek ateşleyici gibi ek sistemler entegre edilmiştir. Daha önce Continental AVDS-1790-5A motor kullanılırken, bu değişimle birlikte MTU 881 KA-501 motoru kullanılmaya başlanmıştır. MTU 881 KA-501 size tanıdık geliyor olabilir, çünkü motor Altay Tank'ında hali hazırda kullanılan motor (MT883) ile aynı motor ailesine (MT880) ait.
Şimdi 2 motoru da birlikte inceleyelim:
 |
AVDS 1790 5A Motoru |
AVDS-1790-5A motoru aslen aynı serinin 2A motorunun daha yeni bir versiyonu. 2A geliştirildiği dönemdeki tankların %60'ında kullanılan bir motor. 5A motorunun özelliklerine gelirsek:
- Motor 30 litre ve 2.3 ton ağırlığında
- 900 Hp kısıtlı, 750 Hp ise sürekli gücü mevcut bu gücünü de 2400 devirde verebiliyor
- 90 derece V12 motor, OHV konfigürasyonunda
- Sıkıştırma oranı 14.5:1, yani dizel için kötü bir sıkıştırma oranı
- Motor ilginç şekilde hava soğutmalı ve de soğutma için 2 adet motor tarafından sürülen fanlara sahip
- Motor tamamen suya karşı dayanıklı ve savaş ortamı için tasarlanmış
- Soğuk başlatmayı kolaylaştımak adına giriş havasını ısıtan sistemlere sahip
- Motor soğutma sistemi ile 50 derece sıcakta rahatlıkla çalışmaktadır.
- Motorun üretiminde bir çok alüminyum parça kullanıldığı için daha fazla hafiflediği söylenebilir.
 |
MT881 -KA501 |
MT 881 motoruna geçmekteki en önemli gayeler, motor gücünü arttırma, daha düşük yakıt tüketimi, daha kompakt tasarım ve bakım kolaylıkları denebilir.
- 18.2 Litrelik motor sadece 1.4 ton
- 1000 Hp gücü 3000 devirde üretmekte.
- V8 motor ve silindir başına 4 valfli
- 2 kademe paralel turboşarj sistemi mevcut, her bank için ayrı
- Motorun elektronik kontrol sistemi mevcut, motor optimum çalışma adına kontrol edilmekte.
- Elektronik kontrollü enjeksiyon sistemi mevcut
- Motor su soğutmalı
- Toplamda 44000 adet üretilen AVDS motorunun yerine MT 880 motorları geçmiştir.
- Motorun üretim lisans hakları G.Koreli STX firmasın tarafından alınmış ve motor Fırtına Obüslerinde kullanılmakta
2 motoru kıyaslarsak eğer, MT881 daha güçlü, elektronik kontrolü sayesinde daha düşük yakıt tüketimine sahip, daha az yer ve hacim kaplıyor ve çok daha hafif bir motor.
COMMENTS